Din păcate, nu dubla victorie a lui Toprak Razgatlioglu și sprintul său către titlul mondial au fost subiectele principale ale etapei de World Superbike de la Jerez de weekendul trecut, ci groaznicul incident din prima cursă a clasei Supersport 300, în care și-a pierdut viața tânărul Dean Berta Vinales.
Acțiunea de pe pistă de sâmbătă a fost cu totul anulată după incidentul din prima cursă a clasei Supersport 300. În turul 11, între virajele 1 și 2, Dean Berta Vinales (vărul mult mai renumitului Maverick), în vârstă de doar 15 ani, a căzut și a fost lovit de riderii din spate, care rulau în același grup cu el. Din păcate, tânărul Dean a suferit răni grave la nivelul capului și toracelui și nu a mai putut fi salvat, în ciuda tuturor eforturilor personalului de la centrul medical al circuitului.
După incident, nu s-au mai ținut cursele programate sâmbătă și s-a schimbat programul etapei pentru duminică, anulându-se cursa Superpole a clasei regină și înlocuindu-se cu prima manșă, care ar fi trebuit să se dispute sâmbătă după-amiaza. Înainte de startul curselor, s-a ținut un moment de reculegere în liniște în memoria lui Dean Berta Vinales.
Cursele de duminică după-amiaza au avut mult mai puțină relevanță după cele întâmplate, iar unii dintre piloți susțin că nici nu ar fi trebuit să se mai alerge deloc. Michel Fabrizio, bunăoară, revenit la nivel mondial după șase ani de pauză, s-a retras nu doar din cursele etapei de la Jerez, ci și din sport cu totul, publicând o postare lungă pe contul său de Instagram, în care explică de ce este dezamăgit de felul în care sportul a evoluat în ultimii ani, atât ca agresivitate pe pistă (al cărei ton este dat, spune el, de Marc Marquez de la cel mai înalt nivel), cât și ca priorități – în condițiile în care interesele sponsorilor și ale televiziunilor forțează mâna promotorilor și federației internaționale de a continua etape precum cea de la Jerez, după astfel de incidente tragice.
Sigur, este foarte complicat de spus cu certitudine ce s-ar putea face în astfel de condiții, existând și un puternic curent de opinie că ar trebui să se alerge tocmai în memoria și în onoarea celor care își sacrifică viața pentru acest sport, ei fiind conștienți de riscuri și alegând să și le asume. Apoi se pune și problema vârstei foarte fragede a unora dintre riderii care sunt implicați în aceste incidente, căci cele mai periculoase curse sunt cele ale claselor mici, unde mulți piloți foarte agresivi rulează în plutoane foarte strânse, cu riscuri pe măsură. Cât de în măsură să-și asume conștient astfel de riscuri este un tânăr de 15 ani care se uită la vărul său rulând la clasa regină și vrea să fie ca el?
Cert este că, în clasa regină, Toprak Razgatlioglu a dat măsura formei în care se află anul acesta, atât el, cât și motocicleta sa Yamaha R1 de uzină. Turcul a câștigat ambele manșe de duminică într-un mod autoritar. Jonathan Rea, campionul en-titre, a reușit să țină pasul cu Toprak în prima manșă, dar s-a pierdut în pluton în cea de-a doua și acum este la 20 de puncte în spatele lui Razgatlioglu, cu trei etape rămase în calendar. În aceste condiții, Toprak devine principalul candidat la titlu și pilotul cu cele mai mari șanse să pună capăt seriei incredibile de titluri reușită de Rea, care a câștigat toate campionatele între 2015 și 2020.
Tot Yamaha este pe cai mari și la Supersport, unde Dominique Aegerter are aproape asigurat titlul mondial în primul său sezon în acest campionat, alături de echipa Ten Kate. Elvețianul a luat încă o victorie relaxată în cursa clasei Supersport de duminică.
Dar toate acestea, cum spuneam, își pierd complet importanța după tragica moarte a tânărului Dean, și el pilot Yamaha la echipa Vinales a tatălui lui Maverick, Angel. Gândurile noastre se îndreaptă către familia și apropiații lui Dean în aceste momente dificile. Odihnească-se în pace!