Șase premiere Mondiale dintr-un total de 16 modele vor fi expuse la finele acestei luni, sub sloganul „Feel the Future of Human-Machine Mobility”. Acestea includ prototipuri aflate în faza mijlocie de dezvoltare, motociclete electrice și hibride, biciclete electrice și concepte de scaune cu rotile electrice.

De departe, atenția tuturor – fie că e vorba de vizitatorii fizici ai expoziției, fie că este vorba de „internauți”, va fi captivat de Iar MOTOROiD:Λ, un concept pe care îl urmărim de mulți. Tot ce putem spune este că a evoluat și la cât se vorbește în ultimul timp despre Inteligența Artificială, probabil în scurt timp îl vom vedea și pe străzi, iar acolo, nu știm exact ce va face.

În 2017, a fost dezvăluit primul prototip MOTOROiD, capabil să se ridice singur și să interacționeze autonom cu persoana care îl folosește. A urmat în 2023, MOTOROiD2, care a arătat că atât riderul, cât și motocicleta pot fi parteneri atunci când se dau. Și nu în sensul că motociclistul pilotează motocicleta, „problema” este că motocicleta va avea propriile reacții atunci când se iese la o tură. O fi bine? O fi rău? Cert este că nu se va mai putea vorbi despre motocicliști ca despre niște inconștienți în trafic, pentru că probabil motocicleta va filtra manevrele nesăbuite.

Noul MOTOROiD:Λ este capabil să învețe și să evolueze autonom prin învățare. Sistemul se antrenează în medii virtuale și apoi își aplică abilitățile în lumea reală folosind tehnici Sim2Real. Oferind mașinii un grad de independență în luarea deciziilor, MOTOROiD:Λ reprezintă un alt pas către o nouă relație în care poate crește alături de utilizatorul său.
Principalele caracteristici ale MOTOROiD:Λ includ mișcări organice optimizate, generate prin învățare bazată pe inteligență artificială și un exoschelet ușor și durabil, conceput pentru a rezista impactului încercărilor și erorilor „inerente” procesului de învățare.

Proto BEV este un prototip funcțional creat în jurul ideii potrivit căreia o motocicletă electrică are nevoie de o baterie de mare capactitate pentru ca să fie distractivă. S-a acordat prioritate greutății reduse și dimensiunilor compacte, rezultând o motocicletă supersport electrică ușor de utilizat.
Potrivit Yamaha, Proto BEV combină stabilitatea la agilitatea motocicletelor cu motor cu ardere internă – cu răspunsul liniar al accelerației caracteristic unui vehicul electric și o accelerație lină și puternică. În plus, prototipul ajută utilizatorul să se concentreze asupra condusului pe pistă, oferind comenzi simple grupate la îndemână și chiar un dispozitiv care comunică starea motocicletei atât vizual, cât și… auditiv.

Yamaha Proto HEV integrează un motor electric și un motor cu ardere internă și oferă două moduri de conducere„Seren” și „Spirited”. Motocicleta poate fi calmă și silențioasă pe străzile orașului și apoi poate oferi performanțe puternice și fiabile în mediul rural. În plus, tehnologia proprie de gestionare a puterii și energiei îmbunătățește eficiența consumului de combustibil cu peste 35% în comparație cu vehiculele din aceeași clasă.
Am mai văzut prototipul și am mai scris despre el aici, interesant este că Yamaha a pornit în două direcții, Proto HEV putându-se metamorfoza ca produs de serie într-un maxi-scuter. Dar, aceeași tehnologie susține și ceea ce este o motocicletă în toată regula, confundabilă la o adică cu un MT-09.

Cu Proto PHEV, Yamaha pare că vrea să dea satisfacție motocicliștilor ajunși la maturitate. Aceasta pentru că ea a fost să gândite să ofere toate plăcerile motociclismului clasic, „ducând în viitor potețialul neexplorat al motorului termic”. Motocicleta poate opera însă și în modul electric, posibil, în încercarea de converti riderii.

H2 Buddy Porter este un scuter cu „acoperiș”, posibil o replică la adresa BMW Motorrad Vision CE, doar că funcționează cu hidrogen. Cu acest vehicul, Yamaha testează practic un rezervor de hidrogen de înaltă presiune, potrivit pentru motociclete și scutere și certificat de organismele de reglementare relevante. Yamaha Motor a fost principala responsabilă pentru dezvoltarea motorului pe hidrogen, a șasiului și a altor componente. Cu un rezervor plin, conceptul H2 Buddy Porter se mândrește cu o autonomie măsurată de peste 100 km. Modelul ia în considerare, de asemenea, diversele cerințe tehnice pentru utilizarea pe drumurile publice – bazate pe reglementările existente – și respectă standardele de emisii Euro 5, inclusiv cele pentru NOx.
Tricera Proto, un prototip funcțional care utilizează un sistem de direcție pe trei roți (3WS) oferă atât performanțe stimulante în viraje, cât și o nouă senzație de direcție – una care face ca învățarea stăpânirii acestuia să fie plăcută în sine.

Concentrându-se pe răspunsul rapid la viraje și conexiunea cu vehiculul în special la mijlocul virajului, tipică vehiculelor cu direcție integrală, sistemul de control al virajelor a fost setat pentru a maximiza distracția șoferului și a atinge un nou nivel de unitate șofer-mașină.
Se păstrează „obsesia” Yamaha pentru sunet, întrucât modelul integrează un dispozitiv de control al sunetului, care ajustează și reglează sunetul motorului electric pentru a amplifica entuziasmul pilotului.
Y-00B: Base/Bricolage este un eBike cu un concept nou, care permite proprietarilor să se exprime liber.

Cadrul subțire și minimalist Dual Twin este prevăzut cu o baterie compactă și o unitate de acționare, cu un aspect impecabil. Convertorul USB-PD inclus permite utilizatorilor să își încarce cu ușurință dispozitivele oriunde îi poartă călătoria.

Y-00B: Bricolage este o versiune personalizată a modelului Y-00B: Base, care comemorează cea de-a 70-a aniversare a Yamaha Motor, aducând un omagiu primului produs al companiei, YA-1 (1955). Aceasta îmbină estetica designului clasic cu tehnologia modernă .


































